Με περισσότερες από 80 παραγωγές επιστρέφει το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, που στο Ηρώδειο υποδέχεται ονόματα όπως οι Brian & Roger Eno και Woodkid.
Από τη Βαρβάρα Σαββίδη
11/05/2021
Πάνω από 80 παραγωγές σχεδιάζει το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το οποίο επεκτείνεται χρονικά μέχρι και το φθινόπωρο του 2021, δίνοντας έμφαση στις ελληνικές παραγωγές, ενώ δεν θα λείψουν και οι διεθνείς προσκεκλημένοι, όπως ο Γερμανός σκηνοθέτης Τόμας Όστερμαϊερ, ή οι Brian & Roger Eno, o Woodkid κι η οσκαρική συνθέτρια Χίλντουρ Γκουδναντόττιρ. Η Πειραιώς 260 επαναλειτουργεί, ενώ οι παραστάσεις στην Αρχαία Επίδαυρο επεκτείνονται σε τρεις μέρες την εβδομάδα.
ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΑΣΗ
Ένα πρόγραμμα ζωντανό, στη βάση του ελληνικό και με έμφαση στην εξωστρέφεια, παρουσίασε μέσω YouTube η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου, σε μια συγκυρία ιδιαίτερα δύσκολη για τον πολιτισμό, ο οποίος έχει μπει στον πάγο τον τελευταίο χρόνο. Η αγωνία και η ελπίδα όλων, είναι αυτή τη χρονιά το πρόγραμμα να πραγματοποιηθεί στην ολότητά του.
«Ο διάλογος πρέπει να ξανανοίξει», ανέφερε η Κατερίνα Ευαγγελάτου και το Φεστιβάλ που είναι «το θερινό σπίτι χιλιάδων καλλιτεχνών» στοχεύει σε αυτό, μέσα από τον σχεδιασμό άνω των 80 παραγωγών, εκ των οποίων οι 50 είναι από Έλληνες δημιουργούς και οι 30 από καλλιτέχνες που αποτελούν την αφρόκρεμα του διεθνούς στερεώματος. Άλλωστε, οι παραγωγές που πέρσι ματαιώθηκαν, μεταφέρθηκαν για τη φετινή χρονιά.
Επιπλέον, το Φεστιβάλ επεκτείνει τις διεθνείς του συμπαραγωγές στον χώρο των παραστατικών τεχνών, παρουσιάζοντας φέτος δέκα νέα έργα σε συνεργασία με κορυφαίους πολιτιστικούς οργανισμούς από το εξωτερικό (Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Πολωνία, ΗΠΑ και Καναδά). Ορισμένα από τα έργα αυτά είναι Ελλήνων δημιουργών τα οποία, μετά από την πρεμιέρα τους στην Αθήνα, θα φιλοξενηθούν ως συμπαραγωγές σε σκηνές του εξωτερικού.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν κι οι θεματικοί άξονες γύρω από τους οποίους δομείται το πρόγραμμα: έμφυλες ταυτότητες, contemporary ancients, απροσδόκητες συνομιλίες και οι κύκλοι 1821 όπου καλλιτέχνες του Θεάτρου και του Χορού συνδιαλέγονται με την κληρονομιά του ‘21, Layers of street – αφιερωμένος στο χιπ χοπ, Chronotopia, ένα πληθωρικό διήμερο ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής, σε συνεργασία με το CTM Festival και το Ινστιτούτο Γκαίτε – όπου ξεχωρίζει η συναυλία της βραβευμένης με Όσκαρ συνθέτριας Χίλντουρ Γκουδναντόττιρ με το πρότζεκτ «Chernobyl».
ΗΡΩΔΕΙΟ: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΗ ΟΝΟΜΑΤΑ
Μια από τις μεγάλες εκπλήξεις του προγράμματος είναι η σπάνια ζωντανή εμφάνιση του Brian Eno, σε μια μουσική συνομιλία με τον αδελφό του, Roger Eno. Επίσης, θα δούμε συναυλίες από τον Γάλλο τραγουδιστή και βίντεο σκηνοθέτη Woodkid, τον Ισλανδό Olafur Arnalds και τον Άγγλο παραγωγό ελεκτρόνικα και τέκνο μουσικής Max Cooper.
Woodkid
Στο Ηρώδειο θα δούμε επίσης συναυλίες από την Ελευθερία Αρβανιτάκη με την Καμεράτα, σε έργα Παπαδημητρίου – Ξυδάκη, τη συνάντηση του Παύλου Παυλίδη με τον The Boy και εκείνη της Λένας Πλάτωνος με τη Nalyssa Green, μεταξύ άλλων.
Στον Κύκλο Τζαζ είναι προσκεκλημένοι δυο από τους σπουδαίους μουσικούς των ημερών μας, ο Γιαν Γκαρμπάρεκ και ο δεξιοτέχνης στο ούτι Ανουάρ Μπραχέμ, (ακούστε τον εκπληκτικό δίσκο του Le pat du chat noir, που συνδυάζει την κλασική αραβική μουσική με τη τζαζ.
Max Cooper
Το Φεστιβάλ δίνει πάντα έμφαση στην κλασική μουσική, έτσι το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, αλλά και κορυφαία διεθνή ονόματα όπως ο μαέστρος Ζούμπιν Μέτα με την Ορχήστρα Maggio Musicale της Φλωρεντίας και τον βιολιστή Πίνχας Ζούκερμαν, όπως και τη Χορωδία Μοντεβέρντι, συνοδευόμενη από τους English Baroque Soloists, υπό τη διεύθυνση του σερ Τζον Έλιοτ Γκάρντινερ.
Παύλος Παυλίδης
ΑΝΟΙΓΕΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ Η ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260
Η Πειραιώς 260, που είθισται να φιλοξενεί τις περισσότερες παραγωγές του φεστιβάλ, το περασμένο καλοκαίρι παρέμεινε κλειστή λόγω των συνθηκών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην παρουσιαστεί ένα τεράστιο μέρος του προγράμματος, το οποίο θα επανέλθει φέτος, μαζί με νέες παραγωγές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Για το σκοπό αυτό, έχουν σχεδιαστεί εναλλακτικές λύσεις, που περιλαμβάνουν τη χρήση των υπαίθριων χώρων, ενώ το πρόγραμμα της Πειραιώς 260 επεκτείνεται μέχρι τον Οκτώβριο, για να χωρέσουν όλες οι εν εξελίξει παραγωγές. Τον Ιούνιο και τον Ιούλιο θα δούμε κυρίως ελληνικές δημιουργίες, ενώ το φθινόπωρο τις διεθνείς.
Πειραιώς 260
ΤΙ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260
Στον τομέα του Θεάτρου, ο Πρόδρομος Τσινικόρης παρουσιάζει το «Somewhere beyond the cherry trees», εμπνεόμενος από τον Βυσσινόκηπο του Τσέχοφ, ενώ ο Κωνσταντίνος Χατζής συνεχίζει την έρευνά του στο Αρχαίο Δράμα με το έργο «Κλυταιμνήστρα», μουσική δωματίου για ένα όργανο, σε μουσική Γιώργου Κουμεντάκη. Με το Αρχαίο Δράμα, και συγκεκριμένα με τον «Αίαντα» του Σοφοκλή, καταπιάνεται και ο Σίμος Κακάλας στον Κήπο της Πειραιώς 260, ενώ ο συνθέτης Λευτέρης Βενιάδης γράφει μια «Όπερα ποδοσφαίρου», σε σκηνοθεσία της Σοφίας Σιμιτζή. Η Σοφία Μαραθάκη σκηνοθετεί «Το δάσος», μια παράσταση με οικολογική στόχευση, η νεαρή Κατερίνα Γιαννοπούλου προτείνει τη «Χρονιά με τα 13 φεγγάρια», από την ομώνυμη ταινία του Φασμπίντερ, και ο Έκτορας Λυγίζος ερευνά μια αρχετυπική ιστορία γυναικείας εξέγερσης στο «Σχολείο γυναικών» του Μολιέρου.
Τέσσερις νέες παραγωγές παρουσιάζονται στο πλαίσιο του Κύκλου 1821: Ο Ανέστης Αζάς σχολιάζει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις μέσα από την καυστική «Δημοκρατία του Μπακλαβά». Ο νεαρός Παντελής Φλατσούσης στήνει μια εκρηκτική πασαρέλα με την παράσταση «Εθνικό ντεφιλέ». Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου επιστρέφει στο Φεστιβάλ με την «Εσμέ», ένα ξεχασμένο δραματικό ειδύλλιο του συγγραφέα της Γκόλφως, Σπυρίδωνα Περεσιάδη, σε σκηνοθεσία της Μαρίνας Βρόντη. Τέλος, στον κύκλο εντάσσεται η νέα δουλειά της χορογράφου Λενιώς Κακλέα, «Age of Crime».
Στη Μουσική, ο νεαρός δεξιοτέχνης του τζαζ πιάνου Γιάννης Παπαδόπουλος παρουσιάζει το νέο του έργο «Fourth Stream Music», για τζαζ πιάνο τρίο και κλασικό κουαρτέτο εγχόρδων, ενώ οι ομάδες SUM και Latinitas Nostra θα παρουσιάσουν ένα πάντρεμα μπαρόκ μουσικής, αργαλειών ζακάρ και ηλεκτρονικού υπολογιστή, σε μια ιδιαίτερη συναυλία-περφόρμανς.
Kader Attou
Στο Χορό, ξεχωρίζει η χιπ χοπ παράσταση «Τhe Roots» του φημισμένου Kader Attou (Καντέρ Αττού), του πρώτου προερχόμενου από τη χιπ χοπ σκηνή χορογράφου που ανέλαβε τη διεύθυνση του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου La Rochelle στη Γαλλία. Στην ελληνική εκδοχή της παράστασης ο Αττού θα δουλέψει με επαγγελματίες Έλληνες/ίδες street χορευτές/τριες.
Στα Εικαστικά της Πειραιώς 260 θα δούμε την εγκατάσταση «The Feel.Backstage» του Τάσου Βρεττού, που αποτυπώνει την εμπειρία του underground clubbing στην Αθήνα από το 2005 και εξής, ερευνώντας το αθέατο κομμάτι της BDSM σκηνής και του ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβισμού.
«The Feel.Backstage» του Τάσου Βρεττού
ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ
Η μεγάλη αλλαγή που φέρνει ο φετινός προγραμματισμός στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, αφορά στην επέκταση των παραστάσεων από δυο σε τρεις ημέρες την εβδομάδα –Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή–, από τον Ιούνιο μέχρι και τις αρχές Σεπτεμβρίου.
Πέρα από τα καταξιωμένα ονόματα, θα δούμε επίσης τις δουλειές τεσσάρων δημιουργών που φέτος θα κάνουν το ντεμπούτο τους στο Αργολικό θέατρο.
Για τον Σεπτέμβριο, το Φεστιβάλ ετοιμάζει μια διεθνή συμπαραγωγή σε παγκόσμια πρεμιέρα, με τον Γερμανό σκηνοθέτη Τόμας Όστερμαϊερ και τον θίασο της Σάουμπυνε που ασχολείται για πρώτη φορά με το Αρχαίο Δράμα. Όχημά του ο Οιδίποδας Τύραννος, που αποτελεί την αφετηρία ενός νέου έργου της συγγραφέως Maja Zade, η οποία μεταφέρει τον μύθο στο σήμερα – με τίτλο ödipus/οιδίποδας.
Τους «Ιππείς» του Αριστοφάνη θα σκηνοθετήσει ο Κωνσταντίνος Ρήγος
Θα δούμε επίσης τις παραστάσεις:
Εθνικό Θέατρο – Κωνσταντίνος Ρήγος, «Ιππείς» του Αριστοφάνη
Γιώργος Νανούρης, «Ιφιγένεια η εν Ταύροις» του Ευριπίδη
Αργυρώ Χιώτη, «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη
Γιάννης Κακλέας, «Ορέστης» του Ευριπίδη
Μιχαήλ Μαρμαρινός, «Ιχνευταί» του Σοφοκλή
Εθνικό Θέατρο – Γιάννης Μόσχος, «Φοίνισσες» του Ευριπίδη
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος – Βασίλης Παπαβασιλείου, «Ελένη» του Ευριπίδη
ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων – Νικαίτη Κοντούρη, «Βάκχες» του Ευριπίδη
Θέατρο Πορεία – ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης – Άρης Μπινιάρης, «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου
O Γιώργος Νανούρης σκηνοθετεί «Ιφιγένεια η εν Ταύροις» του Ευριπίδη
ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
Οι παραστάσεις στο όμορφο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου, δίπλα στους πορτοκαλεώνες και στο λιμάνι του χωριού, επεκτείνονται εκτός από τον Ιούλιο και στον Αύγουστο, ενώ μεταξύ άλλων εγκαινιάζεται ο νέος θεματικός κύκλος Contemporary Ancients, όπου έχει ανατεθεί σε τέσσερις συγγραφείς (Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, Γιάννης Μαυριτσάκης, Αμάντα Μιχαλοπούλου, Αλεξάνδρα Κ*) να δημιουργήσουν νέα έργα, εμπνευσμένα από το αρχαίο δράμα, ειδικά για το ανέβασμά τους στη Μικρή Επίδαυρο.
ΠΩΣ ΘΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Σύμφωνα με την Κατερίνα Ευαγγελάτου, έμφαση σαφώς δίνεται στην ασφάλεια του κοινού και των εργαζομένων. Άλλωστε και η περσινή περιορισμένη έκδοση του Φεστιβάλ απέδειξε ότι η διοργάνωση είχε γερά αντανακλαστικά ως προς τα ζητήματα τήρησης των μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας.
Στόχος είναι να υλοποιηθεί όλος ο σχεδιασμός στους φυσικούς χώρους του Φεστιβάλ, αν ωστόσο χρειαστεί, υπάρχει η πρόβλεψη να μεταδοθούν εκδηλώσεις και διαδικτυακά.
*Το νέο logo του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και οι αφίσες του φετινού καλοκαιριού, σχεδιασμένες από τον διεθνή Designer / Creative Director Δημήτρη Παπάζογλου και την ομάδα του DpS / Athens. Κάθε αφίσα αντιστοιχεί σε έναν διαφορετικό χώρο του Φεστιβάλ, με κεντρική αφίσα για το φετινό καλοκαίρι αυτήν με το πέτρωμα (AEF MainOutdoor).
Το πλήρες πρόγραμμα είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (http://aefestival.gr/).