Λίγο από Courtney Barnett και Avril Lavigne και πολύ από Taylor Swift, η νέα ποπ σταρ που εκτοξεύτηκε μέσα σε έξι μήνες έχει πολλά να πει και τα λέει έξω από τα δόντια.
Απο την Άννα Φαρδή
03/06/2021
Δεν έχουν πολλοί μουσικοί την τύχη/ατυχία να γίνουν γνωστοί παγκοσμίως κυριολεκτικά εν μία νυκτί: η Olivia Rodrigo χρειάστηκε, όμως, μόλις ένα εικοσιτετράωρο για να εκτοξευθεί στα chart του Spotify, σημειώνοντας με το ντεμπούτο σινγκλ της Driver’s Licence, τα περισσότερα streams σε μία μέρα, μόνο και μόνο για να σπάσει το ίδιο της το ρεκόρ την επομένη.
Φυσικά, η νεαρή ερμηνεύτρια δεν ξεκίνησε από την αφάνεια, αλλά εξαργύρωσε την υποκριτική της καριέρα στο σύμπαν της Disney, περνώντας σε ένα νέο γήπεδο, όπως πολλές πριν από αυτήν. Έχοντας ξεκινήσει από παιδί την προσπάθεια να περάσει μπροστά στο φακό, έκανε το μεγάλο ντεμπούτο της στη σειρά «Bizaardvark», στον έναν από τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους και ενσαρκώνοντας την Paige Olvera, μια έφηβη κιθαρίστρια.
Επόμενο βήμα, το τηλεοπτικό remake της επιτυχίας των ’00 «High School Musical». Το νεανικό μιούζικαλ πέρασε στη μικρή οθόνη το 2019 με το δαιδαλώδη τίτλο «High School Musical: The Musical: The Series» και την Rodrigo στον γυναικείο πρωταγωνιστικό ρόλο της Nini Salazar-Roberts. Sleeper hit που ευνοήθηκε από την καραντίνα, η σειρά απέκτησε σταδιακά φανατικό κοινό, με τους τηλεθεατές να παθιάζονται με τις ζωές των πρωταγωνιστών και, κυρίως, τις φήμες γύρω από αυτές.
Ένα backstory-φωτιά
Τι σημασία έχουν όλα αυτά; Το Driver’s Licence, που κυκλοφόρησε ένα μήνα πριν την ενηλικίωση της Rodrigo, ξεκινάει με τον οικείο ήχο μιας πόρτας αυτοκινήτου που ανοίγει και συνεχίζει με την αφήγηση της Rodrigo όσο περνάει με το αμάξι μπροστά από το σπίτι του πρώην της. Το κομμάτι έγινε το νεότερο hit του TikTok και διαδόθηκε ακόμα περισσότερο χάρη στις υποθέσεις του κοινού που άρχισε να οργιάζει σχετικά με τους πρωταγωνιστές της ιστορίας του. Οι φήμες θέλουν να μιλάει για τον συμπρωταγωνιστή της στη σειρά, Joshua Bassett, κάνοντας το κοινό να ψάχνει απεγνωσμένα για στοιχεία που να αποδεικνύουν αυτήν τη σχέση και βάζοντας στη θέση του «blonde girl/ so much older than me» την επίσης συμπρωταγωνίστρια Sabrina Carpenter.
Παρόλο που κανένας από τους τρεις δεν έχει επιβεβαιώσει ή διαψεύσει οποιαδήποτε σχέση σε αυτό το τρίγωνο, οι κοντινές κυκλοφορίες τραγουδιών από τους άλλους δύο ηθοποιούς έφεραν το κοινό σε παράνοια, αναζητώντας υπονοούμενα σε κάθε στίχο και δημιουργώντας ένα ασταμάτητο buzz γύρω από την ιστορία τους.
Marketing trick ή ειλικρινής κατάθεση;
Θα ήταν άδικο να περιορίσουμε την επιτυχία της Rodrigo σ’ αυτήν την αδιευκρίνιστη ιστορία, αναγκάζοντας την έτσι να ακολουθήσει τη σκοτεινή πορεία των Disney kids: το ντοκιμαντέρ «Framing Britney Spears» ακόμα μας στοιχειώνει και το Demi Lovato πάσχιζε για χρόνια να αποτινάξει τα ψυχολογικά βάρη της επιτυχίας του. Ακόμα κι αν πρόκειται για ένα επικοινωνιακό παιχνίδι της εταιρίας της, η Rodrigo έχει αποδειχτεί εξυπνότερη, κρατώντας την προσωπική της ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και αφήνοντας μόνο τη δική της οπτική να φανεί μέσα από το ντεμπούτο της «Sour».
Μπορεί να ξεκινά την καριέρα της με ένα ερωτικό τρίγωνο να κλέβει την προσοχή (και τα πρωτοσέλιδα) από την τραγουδοποιεία της, όμως δεν παύει να είναι η πρώτη που κατόρθωσε τέτοια μαζική αποδοχή, και αυτό έγινε χάρη στην ευαισθησία και την συναισθηματική διορατικότητα των τραγουδιών της. Αν θέλουμε μάλιστα να συγκρίνουμε τα μεγέθη, αρκεί να αναφέρουμε ότι η πιο πρόσφατη γυναίκα που έφτασε στην κορυφή των Αμερικανικών chart με το ντεμπούτο σινγκλ της, ήταν η Lauryn Hill το 1998.
Ένας χωρισμός
Το μόνο σίγουρο για την ερωτική ζωή της Rodrigo, είναι η πληγωμένη της καρδούλα, για την οποία δε διστάζει να μιλήσει έξω από τα δόντια, εξωτερικεύοντας σκέψεις που συχνά μένουν στο ασυνείδητο ή κρύβονται λόγω ντροπής και ανασφάλειας. Η θεματική του εφηβικού σπαραγμού μετά από τον πρώτο χωρισμό διαπερνάει ολόκληρο τον δίσκο της, κλιμακώνοντας σταδιακά την ειλικρίνεια των σκέψεων και των βιωμάτων της, σε βαθμό που το μέγεθος των συναισθημάτων (διογκωμένο από την εφηβεία) αποκτά μια πανανθρώπινη διάσταση και κερδίζει σε ταύτιση ανεξαρτήτως της ηλικίας των ακροατών.
Από τις οργισμένες α λα iot grrrrl κιθάρες του brutal μέχρι την εσωτερικευμένη αδικία στην μπαλάντα traitor, όλες οι φάσεις, οι απορίες και τα ξεσπάσματα της ερωτικής απώλειας περνούν το ένα μετά το άλλο από τους στίχους της. Η προδοσία, ακόμα κι αν έρχεται μετά το ξεκαθάρισμα λογαριασμών (traitor), η σύγκριση με την επόμενη σχέση (deja vu), η αίσθηση του «ξένου» άλλου και ο θυμός για τα μετακυλίσματα στο παρελθόν (1 step forward, 3 steps back) είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα που προσπαθεί και η ίδια να κατανοήσει γράφοντας γι αυτά, κάνοντας το driver’s licence,ένα απλό πρελούδιο γι αυτό που θα ακολουθήσει.
Όσο αεράτα διαπερνά τα επτά στάδια της απώλειας, έτσι εύκολα διασχίζει και τα μουσικά είδη, με τις επιρροές της να φιγουράρουν ακόμα και στα πρόμο του δίσκου. Με μία μείξη ‘00s νοσταλγίας και σύγχρονης ποπ, καλύπτει και όσους ενηλικιώθηκαν μια δεκαετία νωρίτερα από εκείνη. Οι Paramore και η Avril Lavigne (μουσικά τοτέμ της προηγούμενης γενιάς) συναντούν την Billie Eilish, ακόμα και την Courtney Barnett στα πιο κιθαριστικά σημεία του δίσκου. Περισσότερο από όλα όμως, η Rodrigo είναι απόφοιτη με αριστείο της σχολής της Taylor Swift: η τελευταία αποκλείεται να μη ζήλεψε έστω και λίγο τη γέφυρα του driver’s licence, ενώ το 1 step forward, 2 steps back, «πατάει» πάνω στο New Year’s Day, από το δίσκο της «Reputation» (2017). Δεν μιλάμε όμως για αντιγραφές: όλα αυτά ενσωματώνονται αρμονικά χάρη στη συναισθηματική συνέπεια της στιχουργικής της, χτίζοντας μια πρωτόγνωρη οικειότητα με τη νέα αυτή φωνή, σαν κάπου να την έχουμε ακούσει και σαν κάπου (στις ζωές μας) να την έχουμε νιώσει.