Μετρώντας αντίστροφα για τη μεγάλη βραδιά των 93ων βραβείων Όσκαρ, σημειώνουμε τις εκπλήξεις που μας επιφυλάσσει η βραδιά, οι οποίες φέτος, σίγουρα, δεν θα περιοριστούν στις ανατροπές των φαβορί μονάχα…
Από τον Ιωσήφ Πρωϊμάκη
23/04/2021
Υπάρχουν χρονιές που στα Όσκαρ, όπως και στις εκλογές, η κάλπη είναι βουβή. Φέτος όμως, όχι μόνο η κάλπη, αλλά ολόκληρη η κινηματογραφική σεζόν ήταν μια σεζόν βουβή: με τα σινεμά κλειστά για το μεγαλύτερο διάστημα της χρονιάς σε Ευρώπη και Αμερική εξίσου, με τα φεστιβάλ να καταφεύγουν στην πλειονότητά τους σε ψηφιακές εναλλακτικές, όταν δεν ακυρώθηκαν εντελώς, και με τις παραγωγές να υποφέρουν από καθυστερήσεις και παγώματα στα γυρίσματά τους, το 2020 θα είναι ένα κινηματογραφικό έτος που θα θυμόμαστε όχι τόσο για το τι ταινίες απολαύσαμε, αλλά για το τι χάσαμε.
Αρκετές από τις φετινές οσκαρικές υποψηφιότητες δεν έφτασαν ποτέ σε κινηματογραφική αίθουσα (και στη χώρα μας ακόμη περισσότερες), γεγονός που αντανακλά και η κατ’ εξαίρεση απόφαση της Ακαδημίας να ανοίξει φέτος την πόρτα στις VOD πλατφόρμες, και να δεχτεί στις υποψηφιότητές της τίτλους που δεν έκαναν ποτέ πρεμιέρα στα σινεμά. Ακόμη κι όσες προβλήθηκαν στη μεγάλη οθόνη, όμως, δεν είχαν απαραίτητα την ευκαιρία να συναντηθούν με το κοινό που θα τους αναλογούσε σε μια οποιαδήποτε άλλη κανονική χρονιά. Εύλογα λοιπόν, το ενδιαφέρον των τηλεθεατών αναμένεται φέτος να είναι ένα από τα χαμηλότερα όλων των εποχών, προσθέτοντας άλλη μια χαρακιά στο αρνητικό σερί τηλεθεάσεων – καίτοι με σοβαρό άλλοθι για τη φετινή απώλεια.
Ωστόσο, προσπαθώντας όχι μόνο να συγκρατήσουν την τηλεθέαση, αλλά και να μεταδώσουν την αίσθηση μιας βιομηχανίας που ξέρει να κρατά ζωηρή τη δημιουργικότητα και ατόφια τη λάμψη της, οι παραγωγοί της τελετής έχουν ετοιμάσει μια σειρά από εκπλήξεις για την φετινή μετάδοση, που θα αναπληρώσουν όσον παράγοντα απροσδόκητου δεν καταφέρουν να προσφέρουν στη βραδιά οι ίδιες οι βραβεύσεις. Ας φορέσουμε, λοιπόν, το καλό μας παπιγιόν κι ας δούμε τι θα δούμε σ’ αυτήν την, ακόμη και φέτος, μεγαλύτερη απ’ τις γιορτές του σινεμά.
Θα έχει κόκκινο χαλί;
Ναι! Οι παραγωγοί όχι μόνο ξεκαθάρισαν ότι η τελετή θα γίνει αποκλειστικά με φυσική παρουσία και δεν θα προσφέρουν δυνατότητες διαδικτυακής παρουσίας των συμμετεχόντων στην μεγάλη βραδιά, αλλά μάλιστα διευκρίνισαν ότι οι καλεσμένοι στην γιορτινή τελετή καλά θα κάνουν να βάλουν τα καλά τους. Ένας συνδυασμός «Έμπνευσης και Φιλοδοξίας» είναι το dress code της φετινής χρονιάς, σύμφωνα με την πρόσκληση, και σε μια κίνηση που η Wall Street Journal χαρακτήρισε «το comeback της χρονιάς», το κόκκινο χαλί των Όσκαρ θα επιστρέψει για να ανατρέψει το μιζεράμπλ σκηνικό εξ αποστάσεως βραβεύσεων των τελευταίων μηνών, γεμίζοντας τις οθόνες μας λάμψη – έστω και σε κλίμακα μικρότερη απ’ ό,τι την έχουμε συνηθίσει.
Ποιος θα παρουσιάσει;
Κανείς συγκεκριμένα. Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η τελετή δεν θα έχει έναν κεντρικό παρουσιαστή, αλλά θα βασιστεί σε μια ομάδα λαμπερών προσώπων, που με τρόπους που περιμένουμε να απολαύσουμε στις οθόνες μας, θα προσπαθήσουν να δώσουν «μια κινηματογραφικής ποιότητας αφηγηματική συνέχεια σπονδυλωτού τύπου», σύμφωνα με τον παραγωγό της βραδιάς, σκηνοθέτη Steven Soderbergh που, αν μη τι άλλο, ξέρει από σπονδυλωτές αφηγήσεις. «Αυτό που θέλουμε να κάνουμε είναι, στο τέλος της βραδιάς, να έχουμε μια τρίωρη ταινία, κατά τη διάρκεια της οποίας, δώθηκαν και μερικά βραβεία», είχε πει ο Soderbergh στο Vanity Fair, κι αυτό είναι από μόνο του λόγος αρκετός για να ξενυχτήσουμε…
Το ποια θα είναι τα λαμπερά πρόσωπα που θα παίζουν σ’ αυτήν την «ταινία», πάντως, δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί (και πιθανά δεν πρόκειται να ανακοινωθεί επίσημα). Aνάμεσα στους απονεμητές που θα δούμε στη σκηνή, όμως, θα είναι σίγουρα οι Άντζελα Μπάσετ, Ντον Τσιντλ, Χάρισον Φορντ, Μπραντ Πιτ, Χοακίν Φοίνιξ, Ριζ Γουίδερσπουν, και Ρενέ Ζελβέγκερ.
Ρενέ Ζελβέγκερ, Χάρισον Φορντ, Μπραντ Πιτ, Χοακίν Φοίνιξ, Ριζ Γουίδερσπουν
Θα γίνει ωστόσο στο Dolby Theater, έτσι;
Και ναι και όχι. Η έδρα των Όσκαρ τα τελευταία 20 χρόνια εννοείται ότι θα αποτελέσει σημείο αναφοράς και στη φετινή τελετή, όμως στα πλαίσια της προτεραιότητας που δίνουν φέτος οι παραγωγοί στα μέτρα ασφαλείας και την διασφάλιση των αποστάσεων ανάμεσα στους καλεσμένους τους, το κύριο κομμάτι της τελετής αναμένεται να διεξαχθεί φέτος στον Union Station, τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό του Los Angeles και μεγαλύτερο επιβατικό σταθμό στις Δυτικές Πολιτείες. Ένα πανέμορφο κτήριο Art Deco αρχιτεκτονικής, με ιστορία που κρατά από το 1939, ο Union Station θα φιλοξενήσει επίσης πλήθος εγκαταστάσεων άμεσου ελέγχου των καλεσμένων για COVID, στο πλαίσιο των κλιμακωτών μέτρων υγειονομικής ασφαλείας που έχουν σχεδιαστεί για τη βραδιά. Παράλληλα, Βρετανοί υποψήφιοι θα συγκεντρωθούν στο BFI του Λονδίνου, ενώ ένα άλλο στούντιο θα δημιουργηθεί για τους Γάλλους υποψηφίους.
Και θα έχει DJ αντί για ορχήστρα;
Ακριβώς. Η φετινή τελετή θα διεξαχθεί χωρίς την ορχήστρα με το άχαρο καθήκον του να διακόπτει όσους βραβευθέντες ξεφεύγουν από τον χρόνο των ευχαριστιών τους (αλλά και το πολύ ευχάριστο του να γεμίζει την αίθουσα του Dolby Theater με νότες από κλασικές οσκαρικές μελωδίες και φούγκες από υποψήφιες ταινίες). Τη θέση τους θα κρατά ο Questlove (των The Roots) σε ρόλο DJ με περισσότερα από 60 πρωτότυπα προηχογραφημένα μουσικά θέματα, ques και αποσπάσματα, τα οποία θα μιξάρει με τα τεκταινόμενα επί σκηνής, αλλά και επιλογές για να κρατά την αίθουσα χαρούμενη κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων.
Και ποιος θα συνοδεύει τις ερμηνείες των υποψήφιων Καλύτερων Τραγουδιών;
Κανείς: οι ερμηνείες των υποψήφιων τραγουδιών θα προβληθούν μαγνητοσκοπημένες στο pre-show της μεγάλης βραδιάς, συνοδεία μικρών συνεντεύξεων με τους δημιουργούς τους. Έτσι, όλα τα υποψήφια τραγούδια θα έχουν τη δυνατότητα να προβληθούν στην ολότητά τους, αντί για τις συντομευμένες εκδοχές, τις επιλεγμένες ερμηνείες και τα medleys, που είχαμε συνηθίσει στο παρελθόν. Για να κάνουμε ένα ρεζουμέ, το Όσκαρ Τραγουδιού διεκδικούν φέτος η Celeste με το Hear My Voice («Η Δίκη των 7 του Σικάγο”), ο Leslie Odom Jr. με το Speak Now («One Night in Miami…»), η H.E.R. με το Fight for You («Judas and the Black Messiah»), οι Rickard Göransson, Fat Max Gsus και Savan Kotecha με το Husavik («Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga» και η Laura Pausini με το Io Si («The Life Ahead»), που έχει μεν ήδη σηκώσει τη Χρυσή Σφαίρα (κυρίως ως δείγμα εκτίμησης προς την πρωταγωνίστρια της ταινίας, Σοφία Λόρεν, από την euro-lovers Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου), δεν έχει όμως επ΄ουδενί εξασφαλίσει την επικράτησή της ούτε επί της Celeste, ούτε επί του Lesli Odom Jr στα μάτια της Ακαδημίας.
Και πώς πάμε στις άλλες κατηγορίες από φαβορί κι ανατροπές;
Η φετινή κούρσα φαίνεται κλειδωμένη σε αρκετές κατηγορίες, μεταξύ των οποίων και αυτή της Καλύτερης Ταινίας: εδώ, το «Nomadland» της Cloe Zhao, με τον στοιχειωτικό, ευρωπαϊκής κοπής ποιητικό νεορεαλισμό του, φαίνεται να είναι το ισχυρό φαβορί, όχι τόσο γιατί είναι ο οσκαρικότερος διεκδικητής (το κάθε άλλο!), αλλά γιατί ο οσκαρικότερος των διεκδικητών, που είναι η «Δίκη των 7 του Σικάγο», έχει επάνω του την ταμπέλα του Netflix, που για την παραδοσιακή βιομηχανία αποτελεί πανί τόσο κόκκινο όσο το logo του.
Σε αντίθεση, πάντως, με την κατηγορία της Σκηνοθεσίας, όπου η Zhao φαίνεται να το έχει στο τσεπάκι, τα πράγματα δεν είναι ίδια και στο ρινγκ της Α’ Γυναικείας Ερμηνείας, όπου η πρωταγωνίστρια του «Nomadland», Frances McDormand, έχει ισχυρό αντίπαλο στην (βραβευμένη από το SAG, το σωματείο των ηθοποιών) Viola Davis για την αγνώριστη (οπτικά κι ερμηνευτικά) εμφάνισή της στο «Ma Rainey’s Black Bottom». Επιπλέον, δε, πιθανό μοίρασμα των ψήφων ανάμεσα στις δυο υποψήφιες εδώ, μπορεί να αφήσει χώρο για outsider όπως η Andra Day (που πρωταγωνιστώντας στο « ΗΠΑ εναντίον Billie Holiday» ) έγινε η δεύτερη μαύρη ηθοποιός που κερδίζει υποψηφιότητα ερμηνεύοντας την Billie Holiday, μετά την Diana Ross το 1972), ή ακόμη και η Carrey Mulligan για την ερμηνεία της στο «Promising Young Woman», που αναμένεται να αποσπάσει το βραβείο Πρωτότυπου Σεναρίου.
Σκληρό πρεσάρισμα αναμένεται να δεχτεί το «Nomadland» και στην κατηγορία του Διασκευασμένου Σεναρίου, πάντως, όπου το σπαρακτικό «The Father» φαίνεται να έχει σημαντική φόρα, κι αυτό γιατί, μεταξύ άλλων, στατιστικά, ταινίες όπως το «Nomadland», όπου ο σκηνοθέτης υπογράφει και το σενάριο χωρίς κάποιον συν-σεναριογράφο, σπάνια πετυχαίνει τέτοια διπλή βράβευση. Εν τω μεταξύ, ανοιχτή είναι η κούρσα για το «The Father» και στην φαινομενικά πιο σίγουρη κατηγορία του, αυτήν της Α’ Ανδρικής Ερμηνείας. Εδώ, ο Anthony Hopkins με την προσεκτική και ντελικάτη ερμηνεία του (μια από τις καλύτερές του εδώ και πάρα πολλά χρόνια), έχει να αντιμετωπίσει… τη μνήμη του Chadwick Bossman, που πέθανε από καρκίνο στα 43 του τον περασμένο Αύγουστο. Και μπορεί να μην έδωσε την πιο αξιομνημόνευτη ερμηνεία του στο «Ma Rainey’s», το αδικοχαμένο ταλέντο του όμως αξίζει να μνημονευτεί ως αυτό που θα αποσπάσει το μόλις δεύτερο μετά θάνατον Όσκαρ, μετά τον Peter Finch για το «Δίκτυο» το 1977.
Κατά τα άλλα, όχι μία, αλλά δύο υποψηφιότητες με ελληνικό χρώμα θα μας κρατήσουν σε αγωνία τη μεγάλη βραδιά, αν και τα πράγματα δεν δείχνουν καλά. Ο Γιώργος Λαμπρινός διεκδικεί το Όσκαρ Καλύτερου Μοντάζ για το «The Father», μια πραγματικά κομβική δουλειά για αυτήν την ταινία, ως φαβορί, όμως, προκρίνονται το «The Sound of Metal» και η «Δίκη των 7 του Σικάγο», που μπορεί εδώ να βρει τη μόνη του νίκη για τη βραδιά. Κι αυτό γιατί, ενώ ο Φαίδων Παπαμιχαήλ κυνηγά το Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας για την άκρως βραβεύσιμη δουλειά του στη «Δίκη των 7 του Σικάγο», το «Nomadland» μάλλον θα αποσπάσει εδώ το συνοδό βραβείο του για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αν οι εκλέκτορες δεν εκδηλώσουν την αδυναμία τους στο ρετρό, επιλέγοντας την εξαιρετική δουλειά του Erik Messerschmidt στο «Mank» του David Fincher.
Όπως και να ‘χει, η φετινή θα είναι σίγουρα μια ξεχωριστή βραδιά, την οποία θα ξεκινήσουμε από νωρίς, παρέα με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον Λουκά Κατσίκα. Οι δυο τους, από τις 23:30 το βράδυ της Κυριακής 25 Απριλίου, θα μας υποδεχτούν με πολλούς καλεσμένους και σχολιαστές στο COSMOTE CINEMA OSCARS HD στην COSMOTE TV και θα μας βάλουν στον παλμό της βραδιάς, πριν παρακολουθήσουμε LIVE και αποκλειστικά την 93η Τελετή Απονομής στις 3 το πρωί.
Τα πιο διάσημα και λαμπερά κινηματογραφικά βραβεία έρχονται με την 93η Τελετή Απονομής των βραβείων OSCAR σε ζωντανή μετάδοση από τις 23:30 το βράδυ της Κυριακής 25 Απριλίου, αποκλειστικά στην COSMOTE TV.