Η Hildur Guðnadóttir έρχεται στην Αθήνα με το «Chernobyl Live» που ανασυνθέτει τον ήχο της ραδιενέργειας μαζί με την ανθρώπινη συγκίνηση, το Σάββατο 9 και την Κυριακή 10 Οκτωβρίου.
Απο την Μαρία Μεταξά
08/10/2021
Το ταλέντο της Hildur Guðnadóttir έγινε γνωστό παγκοσμίως το 2019, όταν έγραψε τη μουσική για το περιβόητο «Joker» με τον Joaquin Phoenix ―μουσική που της απέσπασε Όσκαρ, BAFTA και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής. Μάλιστα, είναι η πρώτη γυναίκα μουσικός που λαμβάνει και τα τρία αυτά βραβεία, ενώ είναι και η πρώτη Ισλανδή που βραβεύεται με Όσκαρ!
Δεν είναι όμως αυτές οι μοναδικές πρωτιές της, αφού την ίδια χρονιά, η Ισλανδή καλλιτέχνις κέρδισε επίσης Βραβεία Grammy και Emmy για τη συγκινητική, απόκοσμη και σπαρακτική μουσική της για την περιβόητη σειρά του HBO, «Chernobyl».
Γεννημένη το Σεπτέμβριο του 1982 στο Reykjavík της Ισλανδίας, σε μια οικογένεια μουσικών (ο πατέρας της, Guðni Franzson, είναι συνθέτης με κύριο μουσικό όργανο το κλαρινέτο, ενώ η μητέρα της, Ingveldur Guðrún Ólafsdóttir, είναι τραγουδίστρια της όπερας), η ίδια ξεκίνησε να παίζει τσέλο στην ηλικία των πέντε ετών, ενώ η πρώτη της συναυλία έγινε σε ένα εστιατόριο συνοδεία της μητέρας της, στην ηλικία των δέκα. Σπούδασε μουσική στην πατρίδα της αλλά και στο Βερολίνο, όπου και κατοικεί σήμερα με το σύζυγο και συνεργάτη της, το Βρετανό συνθέτη Sam Slater, και το γιο τους.
H καλλιτέχνις συνθέτει και τραγουδά, και έχει κυκλοφορήσει δύο σόλο δίσκους με το ψευδώνυμο Lost In Hildurness: το «Mount A» το 2006 και το το «Without Sinking» το 2009 ―ενώ έχει γράψει μουσική για παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου της Ισλανδίας και ταινίες όπως τα «Kapringen» και «Sicario: Day of the Soldado». Μάλιστα, η Hildur επεκτάθηκε πρόσφατα και στη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών, γράφοντας τη μουσική για το παιχνίδι «Battlefield 2042» της EA Games, μαζί με τον Slater.
Σύμφωνα με την ίδια, ο στόχος της μουσικής της για την υπερεπιτυχημένη τηλεοπτική σειρά του HBO, «Chernobyl», ήταν να μιλήσει για τον ανθρώπινο παράγοντα του πυρηνικού ατυχήματος που έλαβε χώρα στις 26 Απριλίου του 1986 στη σημερινή Ουκρανία: το λάθος, την απώλεια, το σπαραγμό, τη ματαιότητα. Όσο για τη διαδικασία της δημιουργίας των τραγουδιών, η Hildur επισκέφτηκε το σημείο με τον Chris Watson, τον παραγωγό του soundtrack, προκειμένου να αισθανθεί αυτά που συνέβησαν: «Είναι πολύ κλειστοφοβικό να βρίσκεσαι σ’ ένα τέτοιο μέρος, γιατί υπάρχουν χιλιόμετρα διαδρόμων και κανένα παράθυρο, αλλά ταυτόχρονα είναι πολύ ευρύχωρο. […] Όταν φαντάζεσαι μια έκρηξη σαν αυτή, να περιπλανιέσαι σ’ αυτό το χώρο γεμάτο ζέστη και φόβο… Μου έκανε τρομερή εντύπωση».
Φέτος, το «Chernobyl Live» κλείνει την αυλαία του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, στο απόλυτα ταιριαστό, βιομηχανικό σκηνικό της Πειραιώς 260, με την Guðnadóttir πλαισιωμένη από το σύζυγό της, Sam Slater και το μουσικό Chris Watson να ερμηνεύει ζωντανά τη μουσική από τη σειρά, η οποία ηχογραφήθηκε σε ένα εγκαταλειμμένο πυρηνικό εργοστάσιο στη Λιθουανία και ανασυνθέτει τον ήχο της ραδιενέργειας με την προσθήκη της ζεστασιάς των ανθρώπινων συναισθημάτων, σε μερικές εξαιρετικές μουσικές συνθέσεις που στοιχειώνουν.
«Δεν ήθελα να δραματοποιήσω τα πράγματα υπερβολικά, ή να προσθέσω πράγματα που δε συνέβησαν», λέει η ίδια για το soundtrack του «Chernobyl». Η σκοπιά της ήταν εκείνη του φόβου, και της παρουσίας εκείνης της βαριάς αλλά αθόρυβης ουσίας: της ραδιενέργειας. «Η άλλη πλευρά της μουσικής που ήθελα να μεταδώσω ήταν η ανθρώπινη σκοπιά ―η ανθρώπινη τραγωδία, και το ανθρώπινο λάθος. Πρόκειται για πολύ ωμά συναισθήματα, και θεώρησα πως ο καλύτερος τρόπος να τα μεταφράσω ήταν η ίδια μου η φωνή».
Μπορείτε να κλείσετε εισιτήρια εδώ.