Με αφορμή την προβολή της 4Κ αποκατεστημένης κόπιας του «In the Mood for Love» στο 11ο Athens Open Air Film Festival, ακούμε ξανά τα αγαπημένα μας από τις ταινίες του Wong Kar Wai.
Απο την Μαρία Μεταξά
15/06/2021
Από το τέλος της δεκαετίας του ’80 και με εξαιρετικούς ηθοποιούς να επανεμφανίζονται στο ιδιαίτερο σύμπαν του, ο Wong Kar Wai δημιούργησε μία παρακαταθήκη μερικών εξαιρετικών ταινιών, γεμάτες μελαγχολία και ερωτισμό, καθώς ο σκηνοθέτης από τη Σανγκάη με τη λυρική ματιά, μας δείχνει ζωές ανθρώπων που ονειρεύονται, περιπλανιούνται, συναντιούνται και ερωτεύονται ―είτε το εκφράζουν είτε όχι― κάτω από neon φώτα και εξαιρετική μουσική.
Όσοι αγαπούν το σινεμά του Kar Wai, ξέρουν πως η μουσική επένδυση στις ταινίες του δεν είναι ποτέ απλώς soundtrack. Σε ταινίες όπως το «In the Mood for Love», το «Chungking Express» και το «Happy Together», η μουσική όχι απλώς υποστηρίζει και ντύνει σκηνές, αλλά συμπληρώνει κομμάτια της ιστορίας και ενισχύει τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών μ’ ένα μοναδικό και συγκινητικό τρόπο. Με αφορμή την προβολή της 4Κ αποκατεστημένης κόπιας του «In the Mood for Love» στο 11ο Athens Open Air Film Festival, λοιπόν, ας θυμηθούμε μερικές από τις κορυφαίες στιγμές, όπου οι νότες λεν όσα οι χαρακτήρες δεν μπορούν να εκφράσουν.
California Dreamin’ – The Mamas and the Papas (Chungking Express, 1994)
Στο «Chungking Express», δύο αστυνομικοί που έχουν πρόσφατα πληγωθεί από τις πρώην συντρόφους τους, συχνάζουν σε μια συγκεκριμένη καντίνα. Οι δυο τους δε συναντιούνται ποτέ, αλλά οι ζωές τους κυλούν παράλληλα· προσπαθώντας να διαχειριστεί το χωρισμό, ο Zhiwu, τον οποίο υποδύεται ο Takeshi Kaneshiro, αγοράζει όλες τις κονσέρβες ανανά που μπορεί να βρει και που λήγουν την 1η Μαΐου, ενώ ο χαρακτήρας του Tony Leung συναντά την αλλοπρόσαλλη Faye Wong, με την οποία ζει ένα ειδύλλιο ως επί το πλείστον ανείπωτο. Η κοπέλα δουλεύει στην καντίνα, και ακούει όλη μέρα στη διαπασών το California Dreamin’ του 1965. «Όσο δυνατότερα, τόσο το καλύτερο», φωνάζει στον αστυνομικό. «Η δυνατή μουσική με βοηθά να σκέφτομαι».
Το κομμάτι επαναλαμβάνεται αρκετές φορές στην ταινία· «I’d be safe and sound / If I was in L.A.», τραγουδούν οι Mamas & the Papas, και η κοπέλα εν τέλει το σκάει για την Καλιφόρνια, όπως ονειρευόταν. Ο αστυνομικός παρατάει τη δουλειά του, αγοράζει την καντίνα, και συνεχίζει να παίζει το τραγούδι, όσο δυνατά το έπαιζε η Wong· η επιθυμία για αλλαγή και πρόοδο έχει πλέον συνδεθεί με αυτό το τραγούδι, και συνδέει για πάντα τους δύο χαρακτήρες.
Maria Elena – Xavier Cugat (Days of Being Wild, 1990)
Μόνος στο διαμέρισμά του, ο Yuddy (τον υποδύεται ο αδικοχαμένος Leslie Cheung) μας μιλά για το θρύλο ενός πουλιού χωρίς πόδια, καταδικασμένο να πετάει ολημερίς κι ολονυχτίς, χωρίς να μπορεί να ξαποστάσει ―και που προσγειώνεται μόνο όταν είναι έτοιμο να πεθάνει. Παράλληλα, σηκώνεται από το κρεβάτι, και πλησιάζει το ραδιόφωνο. Το Maria Elena του Xavier Cugat αρχίζει να παίζει, και ο Yuddy χορεύει mambo, μέσα σε μια γλυκόπικρη μοναξιά που τον ακολουθεί ως τις Φιλιππίνες ―όπου πηγαίνει για να βρει τη χαμένη μητέρα του. Αργότερα, χορεύει ξανά σε ένα έρημο μαγαζί κάπου στη Manila, το Siboney του Cugat. Αν και η δεύτερη ταινία της καριέρας του Kar Wai δεν είναι από τις καλύτερές του, ο χαρακτήρας του Yuddy από το Days of Being Wild παραμένει από τους πιο τραγικούς, καθώς η επιβεβλημένη αεικινησία του πουλιού από το θρύλο αντικατοπτρίζεται στη δική του πορεία στη ζωή, αφού τελικά ψάχνει απεγνωσμένα ένα μέρος να ξεκουραστεί…
Tango Apasionado – Astor Piazzolla (Happy Together, 1997)
Το τάνγκο γεννήθηκε ως χορός αντρικός, στις γειτονιές του Buenos Aires, σε μία δυναμική βίας και ερωτισμού, και η σκηνή που ο Ho (Leslie Cheung) μαθαίνει τον Lai (Tony Leung) να χορεύει μέσα σε μια άδεια και καταθλιπτική κουζίνα είναι μία από τις ομορφότερες ερωτικές σκηνές που έχουν γυριστεί ποτέ. Το ζευγάρι ζει μια σχέση τοξική, εξόριστο στην Αργεντινή ―μετά από διακοπές που δεν πήγαν πολύ καλά―, και στο σύντομο χρονικό διάστημα όπου ο ένας τους αναρρώνει από μία επίθεση, οι δυο τους είναι όσο πιο ευτυχισμένοι θα μπορούσαν να είναι, σε μία σίγουρα δυσλειτουργική δυναμική φροντίδας και εξάρτησης. Το υπέροχο Tango Apasionado του Piazzolla ντύνει τη σκηνή με τρομερή ευαισθησία, καθώς όλοι οι καυγάδες, οι προσβολές και ο θυμός μεταξύ των εραστών λιώνει μέσα σε μια στιγμή τρυφερότητας και αγάπης, ενώ το κομμάτι ακούγεται ξανά και προς το τέλος της ταινίας, στους Καταρράκτες Iguaçu, καθώς ο Lai μονολογεί «Θα έπρεπε να στεκόμαστε κι οι δυο μας εδώ».
The Flying Pickets – Only You (Fallen Angels, 1995)
«Πέφτουμε πάνω σε πολλούς ανθρώπους κάθε μέρα. Κάποιοι μπορεί να γίνουν κοντινοί, έμπιστοι φίλοι μας. Γι’ αυτό είμαι πάντα αισιόδοξος. Μερικές φορές είναι οδυνηρό, αλλά μην ανησυχείτε ―προσπαθώ να παραμένω χαρούμενος. Εκείνο το βράδυ, ξαναείδα εκείνη τη γυναίκα. Ήξερα πως δε θα γινόμαστε ποτέ κοντινοί ή έμπιστοι φίλοι… είχαμε αφήσει πολλές ευκαιρίες να μας προσπεράσουν. Δε συνέβη τίποτα, δεν υπήρχε χημεία. Ίσως ήταν ο καιρός, αλλά εκείνη τη νύχτα τη βρήκα ιδιαίτερα γοητευτική», αφηγείται ο πανέμορφος Takeshi Kaneshiro, ενσαρκώνοντας για άλλη μια φορά τον Zhiwu, πλέον άλαλο ―λόγω της υπερβολικής κατανάλωσης ανανά, το δίχως άλλο. Στη συνέχεια, η Michele Reis τον αφήνει να τη γυρίσει στο σπίτι με τη μηχανή του, καθώς ξεκινά το γλυκύτατο Only You των Flying Pickets, και οι δυο τους περνάνε μέσα από ένα τούνελ, σε ένα από τα πιο όμορφα φινάλε τανιών της δεκαετίας του ’90. Αποδίδοντας περίπου αυτό που αισθανόμαστε καθώς απολαμβάνουμε τις ταινίες του Kar Wai, ο χαρακτήρας της Reis αφηγείται: «Ο δρόμος ως το σπίτι δεν είναι μακρινός, και ξέρω ότι θα κατέβω σύντομα. Αλλά αυτή τη στιγμή, αισθάνομαι μια υπέροχη ζεστασιά».
Yumeji’s Theme – Shigeru Umebayashi (In the Mood for Love, 2000)
Στην πιο γνωστή από τις ταινίες του Kar Wai, οι εξαιρετικοί Tony Leung και Maggie Cheung υποδύονται δύο γείτονες, των οποίων οι σύζυγοι είναι κρυφά εραστές. Οι δυο τους, μέσα στη μοναξιά τους στρέφονται ο ένας στον άλλων, σε μια πανέμορφη, γλυκόπικρη ελεγεία ενός καταδικασμένου και ανεκπλήρωτου έρωτα. Σε συνεντεύξεις, ο Kar Wai έχει δηλώσει πως πολλές φορές επιλέγει τα soundtracks των ταινιών του πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα· ωστόσο, για τη συγκεκριμένη ταινία, ο σκηνοθέτης πήγε ένα βήμα παραπέρα και έπαιζε τη μουσική και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Στο In the Mood for Love, η μουσική είναι αναπόσπαστο κομμάτι της πλοκής, καθώς το αριστουργηματικό Yumeji’s Theme του Shigeru Umebayashi ακούγεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας, αποπνέει τον πόνο, τη λαχτάρα και το παράπονο για κάτι που δεν μπορείς ποτέ να κάνεις δικό σου, και μοιάζει να αγκαλιάζει τους ήρωες και ταυτόχρονα να έρχεται από μέσα τους.
Το «In the Mood for Love» προβάλλεται την Τρίτη 15 Ιουνίου στις 21:30, στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων | Πειραιώς 100, Γκάζι – Είσοδος από οδό Ιάκχου.
Το Athens Open Air Film Festival ξεκινά