Το 80% των χρηστών του TikTok δηλώνει ότι ανακαλύπτει νέα μουσική από την εφαρμογή, κι αυτό δεν είναι λίγο αν σκεφτεί κανείς ότι μετρά περίπου 1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες το μήνα.
Από τη Λιάνα Μαστάθη
29/06/2021
Τι κοινό έχουν ο Grover Washington Jr και οι Badbadnotgood; Βρίσκονται και οι δύο με τραγούδια τους στη λίστα με τα επιδραστικότερα μουσικά θέματα στο Tik Tok. Ο πρώτος με το Just the two of us και οι δεύτεροι με το Times move slow.
Η επιρροή του Tik Tok στη μουσική είναι τεράστια. Τόσο μεγάλη που είναι αδύνατον να προσδιορίσεις το μέγεθος της επίδρασης και την εξέλιξη που μπορεί να έχει ένα βιντεάκι 60 δευτερολέπτων… Για να επιχειρήσει μια μέτρηση του impact, πάντως, το TikTok έκανε πρόσφατα μια μελέτη εξετάζοντας τον πολιτιστικό αντίκτυπο που έχει η πλατφόρμα στους περίπου 1 δισεκατομμύριο, μηνιαίους ενεργούς χρήστες. Η έρευνα αποκάλυψε ότι το 80% των ερωτηθέντων χρηστών «ανακαλύπτουν νέα μουσική στην πλατφόρμα και ότι είναι το νούμερο 1 μέρος για την ανακάλυψη μουσικής – περισσότερο από άλλες ψηφιακές πλατφόρμες, υπηρεσίες ή ακόμα και φίλους».
Αυτό που το κάνει ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το εύρος των πεδίων επίδρασης. Από τους Fleetwood Mac, των οποίων το κλασικό άλμπουμ «Rumors» έχει επανέλθει στα charts μετά από το κλιπ με τον τύπο που έκανε skateboard (αλήθεια ποιος θα μπορούσε να το προβλέψει αυτό;) μέχρι τα sea shanties, τα ναυτικά παραδοσιακά τραγούδια, που γνωρίζουν νέες δόξες πυροδοτώντας μια σειρά από βιβλία και φεστιβάλ αφιερωμένα σε αυτό το άγνωστο είδος- , η πλατφόρμα φέρνει στα τσαρτς ή αναζωπυρώνει τη δημοτικότητα των πιο απρόβλεπτων κομματιών.
Για την ιστορία μερικά παραδείγματα του τυφώνα TikTok:
— Τα τραγούδι της Olivia Rodrigo, Driver’s License γνώρισε επιτυχία όταν μια 20χρονη από τη Καλιφόρνια αποφάσισε να αναπαράγει ένα μέρος του βίντεο κλιπ όπου η πρωταγωνίστρια ενώ τραγουδάει σπαρακτικά, πέφτει προς τα πίσω (σε ένα κρεβάτι στην προκειμένη) έχοντας όμως αλλάξει εμφάνιση με βραδινά ρούχα και μακιγιάζ. Το κλιπ έγινε τρεντ με άπειρες έφηβες να γυρίζουν την δικιά τους εκδοχή στην κρεβατοκάμαρα τους. Το hashtag #driverslicense είχε πάνω από 888.5 εκατομμύρια views σε μία μόνο εβδομάδα.
@spoiledmelcan this be a trend? 😳 #oliviarodrigo #driverslicense #fyp @livbedumb stream drivers license!!!!♬ drivers license – Olivia Rodrigo
— Η Jennifer Lopez δημοσίευσε πρόσφατα το ίδιο βίντεο στο Twitter και στο TikTok. Έχει 45 εκατομμύρια followers στο Twitter και 5 εκατομμύρια followers στο TikTok. Το βίντεο στο Twitter έλαβε 2 εκατομμύρια προβολές (από 45 εκατομμύρια ακόλουθους). Το βίντεο στο TikTok έλαβε 71 εκατομμύρια προβολές (από 5 εκατομμύρια ακόλουθους).
— Η οπτική απεικόνιση ενός τραγουδιού είναι αυτή που παίζει σημαντικό ρόλο στην δημοτικότητα του ποστ. O τύπος με το skateboard που πίνει χυμό και βολτάρει, η έφηβη που μεταμορφώνεται και οι άπειρες χορογραφίες , αποτελούν challenges και έχουν περισσότερες πιθανότητες να αναπαραχθούν. Στα συν, αν συμμετάσχει και κάποιος διάσημος σε αυτή τη μόδα, όπως έκανε η Laura Dern , χορεύοντας το Say So της Doja Cat, εκτοξεύοντας έτσι το τραγούδι στο Νο1 του Billboard.
@jayaharperMom takeover #disaster #foryoupage #foryou♬ Say So – Doja Cat
— Παρόλο που το Spotify κρατάει τα πρωτεία της πλατφόρμας μέσω της οποίας οι περισσότεροι ανακαλύπτουν νέες μουσικές (65.9%), το Tik Tok ακολουθεί πολύ κοντά με (60%) ως η δεύτερη πιο δημοφιλής πλατφόρμα (πάνω από YouTube, SoundCloud και Apple Music), με 3 στους 4 να αναφέρουν ότι βρήκαν νέα τραγούδια, και το 40% να δηλώνει ότι έμαθαν επίσης νέα είδη μουσικής. Κι όλα αυτά από μια εφαρμογή που δεν δημιουργήθηκε με στόχο να προωθήσει την μουσική.
Οι μουσικόφιλοι θα μπουν στο Spotify για να ακούσουν μουσική πολύ συγκεκριμένα, και τα εργαλεία μουσικής προτάσεων είναι πραγματικά απίστευτα. Το TikTok όμως, με τον αδιάκοπα διαισθητικό αλγόριθμό του, προβάλλει βίντεο στους χρήστες με καταιγιστικό ρυθμό και ο περιορισμός των 60 δευτερολέπτων στα κλιπ, σημαίνει ότι το πιο ελκυστικό ή το πιο δραματικό μέρος του τραγουδιού θα είναι το πρώτο πράγμα στο οποίο θα εκτεθεί ο ακροατής, αντί να χρειάζεται να ακούσει ολόκληρο το κομμάτι.
Οι δισκογραφικές εταιρείες ήδη στρέφονται στην πλατφόρμα για να επιλέξουν νέους καλλιτέχνες και κινούνται γρήγορα για να υπογράψουν καλλιτέχνες με breakout κομμάτια στο TikTok, ελπίζοντας ότι η δημοτικότητά τους θα μεταφερθεί σε άλλες πλατφόρμες. Οι «μεγάλοι» γνωστοί καλλιτέχνες δεν είναι πραγματικά ενεργοί στο Tik Tok. Συμπερασματικά λοιπόν, εδώ θα βρουν την ευκαιρία που αναζητούν οι νεότεροι καλλιτέχνες για να ακουστούν, και έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να γίνει αυτό παρά από ότι στο Spotify ή στην Apple Music, όπου σχεδόν όλοι οι δημοφιλείς καλλιτέχνες έχουν ήδη έντονη δραστηριότητα.