Περίπου δεκαπέντε χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση του Borat στη μεγάλη οθόνη και τη συνεπακόλουθη κατακραυγή της ταινίας από κυβέρνηση και κατοίκους του Καζακστάν, το sequel ήρθε για να αλλάξει τις διαθέσεις.
Από την Άννα Φαρδή
01/11/2020
Όταν το 2006 ο κωμικός Sasha Baron Kohen ντυνόταν το ρόλο του Borat, είχε σίγουρα προβλέψει τις αντιδράσεις που δεχόταν η σκανδαλιστική ταινία του – συγκεκριμένα αν δεν είχε εμπορική επιτυχία φοβόταν ότι θα τον λιντσάρουν, όπως είχε δηλώσει. Ευτυχώς, σε αντίθεση με την απεικόνιση της ταινίας, οι θιγόμενοι στο Καζακστάν αποδείχθηκαν λιγότερο αιμοβόροι, απαγόρευσαν παρ’ όλα αυτά τόσο στον ίδιο την είσοδο στη χώρα όσο και την προβολή της ταινίας.
Με μια πρώτη ματιά δεν έδρασαν άδικα, δεδομένης της σκληρής σάτιρας που δέχτηκαν, με τη χώρα να παρουσιάζεται απαρχαιωμένη, σεξιστική, ομοφοβική και αντισημιτική και τους κατοίκους απλές καρικατούρες, σε μία περίοδο που γιόρταζαν μόλις δεκαπέντε χρόνια ανεξαρτησίας από τη Σοβιετική Ένωση και προσπαθούσαν ακόμα να ορθοποδήσουν και να χτίσουν μία εθνική ταυτότητα.
Επειδή όμως κάθε μορφή διαφήμισης, είναι καλή μορφή διαφήμισης, η σαρωτική επιτυχία της ταινίας έστειλε χιλιάδες τουρίστες στο Καζακστάν, για να διαπιστώσουν και μόνοι τους τις ομορφιές της χώρας – κάτι που, με την κυκλοφορία της δεύτερης ταινίας του χαρακτήρα, το Υπουργείο Τουρισμού αποφάσισε να εκμεταλλευτεί. Η νέα καμπάνια που μόλις λανσαρίστηκε, χτίστηκε πάνω στο catchphrase του mockumentary «Very nice!», δίνοντας άφεση αμαρτιών στον Kohen και ακολουθώντας έναν από τους ισχυρότερος κανόνες του marketing, με την εκμετάλλευση της (δωρεάν) προβολής τους.
Σε τέσσερα βίντεο των δώδεκα δευτερολέπτων οι τουρίστες αναφωνούν «very nice» για την πεζοπορία ανάμεσα σε ολόλευκα βουνά, το γάλα σε ένα τεράστιο market, την επιβλητική σύγχρονη αρχιτεκτονική της πρωτεύουσας και την παράδοση στις φορεσιές των φιλόξενων κατοίκων. Όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος του γραφείου τουρισμού της χώρας, η φράση του Borat «προσφέρει την τέλεια περιγραφή του ευρείας τουριστικής δυνατότητας του Καζακστάν, σε ένα σύντομο και αξιομνημόνευτο τρόπο». Very nice καμπάνια, λοιπόν!