Από τη Λιάνα Μαστάθη
22/05/2022
Chariots of Fire (1981)
Είναι ίσως ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα soundtrack ταινιών όλων των εποχών. Το εναρκτήριο μουσικό θέμα των τίτλων έχει γίνει συνώνυμο με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, έφτασε στο Νο1 του αμερικανικού τσαρτ του Billboard Hot 100 και κέρδισε στον Παπαθανασίου το Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής.
Ήταν ένα φιλμ χαμηλού προϋπολογισμού με την μουσική να ξεφεύγει από τα δεδομένα της εποχής που ήθελε τις ταινίες να βασίζονται σε ορχηστρικές παρτιτούρες, ενώ η μουσική του Βαγγέλη ήταν μοντέρνα και προσανατολισμένη κυρίως στα συνθεσάιζερ.
Blade Runner (1982)
Το δυστοπικό μέλλον που εμπνεύστηκε ο Ridley Scott για το Blade Runner δεν θα ήταν το ίδιο χωρίς την μουσική επένδυση από τον Βαγγέλη Παπαθανασίου. Η μουσικήμ όχι μόνο υπογράμμισε την μελαγχολία και την απομόνωση των χαρακτήρων, αλλά απογείωσε την απόκοσμη ατμόσφαιρα που δημιούργησε ο σκηνοθέτης για το Λος Άντζελες του 2019.
Μια διαφωνία οδήγησε τον συνθέτη τότε να αρνηθεί να κυκλοφορήσει τις ηχογραφήσεις του με αποτέλεσμα το επίσημο soundtrack να κυκλοφορήσει το 1994.
1492: Conquest of Paradise (1992)
Το 1992, η Paramount Pictures κυκλοφόρησε την ταινία 1492: Conquest of Paradise , σε σκηνοθεσία επίσης του Ridley Scott , ως ανάμνηση της 500ης επετείου του ταξιδιού του Χριστόφορου Κολόμβου στον Νέο Κόσμο. Η ταινία ήταν μια αποτυχία στην Αμερική με λίγα εισιτήρια και μικτές κριτικές. Το soundtrack του Vangelis είχε μια αντίστροφη πορεία, διεκδικώντας και πετυχαίνοντας αυτονομία από την ταινία. Θεωρείται το δεύτερο πιο γνωστό μουσικό θέμα του συνθέτη μετά το Chariots of Fire, καταλαμβάνοντας μια περίοπτη θέση στην μουσική ποπ κουλτούρα ενώ έχει χρησιμοποιηθεί παντού, από προεκλογικές καμπάνιες και αθλητικούς αγώνες, μέχρι το Top Gear και το καλλιτεχνικό πατινάζ.
Missing (1982)
Μία συνεργασία του Κώστα Γαβρά με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου, όπου ο δεύτερος καλείται να επενδύσει μουσικά την ταινία «Ο αγνοούμενος» με τον Jack Lemmon να αναζητεί το παιδί του στην Χιλή της στρατιωτικής χούντας. Άλλη μία φορά που ο συνθέτης καταφέρνει να αποτυπώσει μουσικά την ατμόσφαιρα την ταινίας και στην συγκεκριμένη περίπτωση την θλίψη και την αγωνία του πατέρα.
Το μουσικό θέμα με το πιάνο έχει χρησιμοποιηθεί σε πολλές διαφημίσεις αλλά παραδόξως το soundtrack δεν κυκλοφόρησε ποτέ. Το main theme εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο άλμπουμ του Βαγγέλη του 1989 Themes και συμπεριλήφθηκε στη συλλογή με διάσημα soundtrack του Φεστιβάλ των Καννών (60th Anniversary). Υπάρχει και μια bootleg κυκλοφορία του soundtrack.
Alexander 2004
Εδώ ο Παπαθανασίου συναντά τον Olive Stone σε μία επική ταινία για την ζωή του Μεγάλου Αλέξανδρου. Η ταινία δεν πήγε καλά στην Αμερική αλλά είχε θετική υποδοχή στην Ευρώπη. Το soundtrack ακολούθησε κι εδώ μια δική του πορεία κερδίζοντας το 2005, το Public Choice Award του World Soundtrack Academy.
Ο Βαγγέλης χρειάστηκε σχεδόν έναν χρόνο να ετοιμάσει τo soundtrack εξαιτίας των συχνών αλλαγών στο editing. Εδώ, ο συνθέτης παρουσιάζει συμφωνικές συνθέσεις, χρησιμοποιώντας εντυπωσιακά ακουστικά όργανα και κρουστά, αλλά χωρίς να εγκαταλείψει το αγαπημένο του συνθεσάιζερ.
Ο ίδιος είχε δηλώσει «Θα μπορούσες να πεις ότι το συνέθεσα από μνήμης, που είναι το πιο σημαντικό πράγμα σε όλους μας… όταν κλείνεις τα μάτια σου είσαι ελεύθερος, μπορείς πραγματικά να θυμηθείς και να φανταστείς ορισμένα πράγματα, και σου έρχονται όλες αυτές οι διαφορετικές μουσικές γεύσεις από διαφορετικά είδη. Είναι μια παγκόσμια μουσική γλώσσα.»